2012/03/10

Laham 2012:名前の発音しやすさと印象形成

名前易読効果:コルクホーン(?)氏よりスミス氏の方が好かれる理由
Laham, S. M., Koval, P., and Alter, A. L. (2012).
The name-pronunciation effect: Why people like Mr. Smith more than Mr. Colquhoun. Journal of Experimental Social Psychology, 48(3), 752–756.

抄録
名前は豊かな情報源である。名前にはジェンダー、民族性、階級が反映されている。また、パーソナリティ特性(温かさや陽気さから道徳性まで)を内包しているかもしれない。しかし、名前はもっと根本的な点でも異なる。すなわち、ある名前は他の名前より発音しやすい。5本の研究が「名前の読み」効果に関する証拠を明らかにしている。具体的には、読みやすい名前(そして、その持ち主)は、読みにくい名前(の人)よりもポジティブな判断がなされる。最初の3本の研究によれば、人がポジティブな印象を形成するのは読みやすい名前に対してで、読みにくい名前ではない。4本目の研究によれば、この効果は内集団の人物名にも適用可能である。5本目の研究では、名前の読み効果が実世界にも波及する大きな可能性が強調されている。つまり、読みやすい名字の人は法律事務所で高い位置を与えられている。これらの効果は、名前の文字数(length)、希少性(unusualness)、典型性(typicality)、外来語性(foreignness)、綴りの規則性(orthographic regularity)とは独立である。本研究が示しているのは、処理の容易さが印象形成という情報豊かな文脈でもつ可能性である。

◎コメント
表題からうかがえるように、名前と言っても正確には名字を扱った研究である。いわば、本人の意志では容易に変えられない部分の話になる。ならば、せめて下の名前を読みやすいものにすることで同様の効果が得られるのだろうか。そうは言っても、出自と関わりの深い「姓」にくらべると、任意度の高い「名」の影響力は限定的かもしれない。この論文の存在は小林哲郎さんのツイートで知った。感謝。(下記にあるように)ハイライトにvotingという語があったからだろうか。

Abstract
Names are rich sources of information. They can signal gender, ethnicity, or class; they may connote personality characteristics ranging from warmth and cheerfulness to morality. But names also differ in a much more fundamental way: some are simply easier to pronounce than others. Five studies provide evidence for the name-pronunciation effect: easy-to-pronounce names (and their bearers) are judged more positively than difficult-to-pronounce names. Studies 1-3 demonstrate that people form more positive impressions of easy-to-pronounce names than of difficult-to-pronounce names. Study 4 finds this effect generalizable to ingroup targets. Study 5 highlights an important real-world implication of the name-pronunciation effect: people with easier-to-pronounce surnames occupy higher status positions in law firms. These effects obtain independent of name length, unusualness, typicality, foreignness, and orthographic regularity. This work demonstrates the potency of processing fluency in the information rich context of impression formation.

Highlights
Article considers the name pronunciation effect. The easier a name is to pronounce the more positively it is judged. This holds for name evaluation, voting preferences, and occupational status.

Keywords
Name pronunciation effect; Fluency; Impression formation

フルネームで呼んでくれてありがとう

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